Currículum
RESTA, Ilaria
Institució
Professora Titular de Literatura Espanyola
Dipartimento di Lingue, Letterature e Culture Straniere
Università Roma Tre
Via del Valco di San Paolo, 19
00146 Roma
ITALIA
E-mail: ilaria.resta@uniroma3.it
Pàgina web: Lingue Roma Tre_ perfil Ilaria Resta
Currículum
És actualment Professora Titular de Literatura Espanyola al Dipartiment di Lingue, Letterature i Culture Straniere de la Università Roma Tre; en 2023, ha aconseguit l'acreditació com a Professora Catedràtica per al sector 10/I1 (Lingue, Letterature i Culture Spagnola i Ispano-Americane).
Doctora en 2013 per la Università del Salento a “Studi linguistici, storicoletterari i interculturali” (especialitat Literatura espanyola), el seu treball sobre la recepció de la novel·lística italiana, medieval i renaixentista, a l'entremès espanyol del Segle d'Or ha estat guardonat en 2014 amb el premi TC/12 per a la millor tesi doctoral sobre estudis de teatre auri de l'any 2013. Ha treballat com a becària i contractada postdoctoral a diferents universitats italianes i estrangeres (Università del Salento, Universitat Nacional Autònoma de Mèxic, Universitat de Salamanca, Università Roma Tre). Entre els seus treballs es destaquen la monografia Fuentes, reescrituras e intertextos: la novella italiana en el entremés del Siglo de Oro (Iberoamericana / Vervuert, 2016) i les edicions crítiques de les comèdies de Lope de Vega El hidalgo Bencerraje (Gredos, 2018), La mayor vitoria (Gredos, 2023) i El piadoso veneciano (Gredos, 2024).
És membre de la Junta Directiva de l'Associazione Ispanisti Italiani (AISPI) com a Tresorera (trieni 2024-2027) i membre de l'Associació Internacional Segle d'Or (AISO) i de l'Associació Internacional de Teatre Espanyol i Novohispà dels Segles d'Or (AITENSO). És, a més, membre del grup Prolope i del Centre interuniversitari di studi italo-iberici (ITIBER). És co-directora de la col·lecció «Letteratura e Letterarietà» (Alessandria, Edizioni dell'Orso) i membre del comitè editorial de la col·lecció «Teatro caballeresco» (Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes / Reichenberger) i de la revista científica Rivista di Filologia e Letterature Ispaniche.
Línies de recerca
Especialista en literatura del Segle d'Or, els seus treballs van dirigits a l'estudi i l'edició crítica de textos teatrals i narratius espanyols del segle XVII; a la preceptiva teatral aurisecular; a la interrelació literària ítalo-ibèrica (ss. XVI-XVII), amb especial atenció a la recepció de la novel·la italiana a Espanya, a la fortuna i reelaboració del teatre espanyol al teatre italià barroc i a la influència de la preceptiva italiana cincentista al teatre auri.
Publicacions
Monografies i edicions crítiques
- Resta Ilaria, Fuentes, reescrituras e intertextos: la novella italiana en el entremés del Siglo de Oro, Frankfurt am Main / Madrid, Vervuert / Iberoamericana (TC/12 Escena Clásica, 10), 2016. ISBN 978-84-8489-918-1.
- Lope de Vega, El hidalgo Bencerraje, ed. Ilaria Resta, en Comedias de Lope de Vega. Parte XVII, D. Crivellari, E. Maggi (coords.), Madrid, Gredos, 2018, vol. II, pp. 787-952. ISBN 978-84-89790-00-1.
- Lope de Vega, La mayor vitoria, ed. Ilaria Resta, en Parte XXII. Comedias Lope de Vega, F. Antonucci e M. Presotto (coords.), Barcelona, Gredos, 2023, vol. II, pp. 1-136. ISBN 9788424940539.
- Anónimo, La platera, ed. Ilaria Resta, Gondomar Digital, La colección teatral del conde Gondomar, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.13739679.
- Lope de Vega, El piadoso veneciano, ed. Ilaria Resta, en Parte XXIII. Comedias Lope de Vega, coord. Fernando Rodríguez-Gallego, Barcelona, Gredos, 2024, vol. I, pp. 609-767. ISBN 9788424941130.
Articles
- Resta Ilaria, «Lodovico Domenichi en España: la facecia del fantaccino en la literatura española del Siglo de Oro», en Estelas del Decamerón en Cervantes y la literatura del Siglo de Oro, coords. I. Colón Calderón y D. González Ramírez, Málaga, Universidad de Málaga (Anejos de Analecta Malacitana), 2013, pp. 219-236.
- Resta Ilaria y González Ramírez David, «Lope de Vega reescritor de Giraldi Cinzio: la construcción dramática de una novella de los Hecatommithi», en De este artife. Estudios en honor de Aldo Ruffinatto, eds. G. Carrascón, D. Capra, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2014, pp. 157-171.
- Resta Ilaria, «Bandello frente a la comedia del Siglo de Oro: el caso de Linajes hace el amor», en I novellieri italiani e la loro presenza nella cultura europea: rizomi e palinsesti rinascimentali, eds. Guillermo Carrascón y Chiara Simbolotti, Torino, Accademia University Press, 2015, pp. 585-603.
- Resta Ilaria y González Ramírez David, «La recepción de los Hecatommithi de Giraldi Cinzio en el teatro del Siglo de Oro: entre reescrituras y adaptaciones», Bulletin of the Comediantes, 68/1 (2016), pp. 103-129.
- Resta Ilaria, «El paradigma de la comedia nueva en la dramaturgia en prosa de Arcangelo Spagna: Dar tiempo al tiempo e Il tempo è galant’homo», Etiópicas. Revista de Letras Renacentistas, 12 (2016), pp. 169-186.
- Resta Ilaria, «La traducción de la miscelánea española en la Italia del XVI: el Jardín de flores curiosas en la versión de Malespini», Artifara. Revista de lenguas y literaturas ibéricas y latinoamericanas, 17 (2017), pp. 83-98.
- Resta Ilaria, «El marco y los enigmas de Straparola en las Tardes entretenidas de Castillo Solórzano: entre imitación y metamorfosis», e-Humanista. Journal of Iberian Studies, 38 (2018), pp. 504-518.
- Resta Ilaria, «El Arte nuevo de hacer comedias y la Breve considerazione intorno al componimento de la comedia de’ nostri tempi (1578), de Bernardino Pino», Orillas. Rivista d’ispanistica, 8 (2019), pp. 181-201.
- Resta Ilaria, «Salas Barbadillo e Italia: por los senderos de la narrativa barroca», en La narrativa de Alonso Jerónimo de Salas Barbadillo, eds. Mechthild Albert, Victoria Aranda Arribas, Leonardo Coppola, Berlin, Peter Lang (Bonner Romanistische Arbeiten 121), pp. 43-62.
- Resta Ilaria, «Cervantes e la novella italiana: strategie narrative nell’episodio di Cardenio», Cahiers d’Études Italiennes, 31 (2020), pp. 1-17.
- Resta Ilaria, «La platera: un caso de contaminación en el sistema de géneros del primer teatro comercial», Anuario Lope de Vega, 26 (2020), pp. 199-215.
- Resta Ilaria, «Variedad en la unidad: la novella italiana en la construcción de El Abencerraje (I)», Diablotexto digital. Revista de Crítica Literaria, 9 (2021), pp. 282-304.
- Resta Ilaria, «El favor agradecido de Lope: una adaptación giraldiana», Anuario Lope de Vega, 27 (2021), pp. 153-177.
- Resta Ilaria, «No hay burlas con el amor y la culta melindrosa de Calderón a Molière», Rassegna Iberistica, 45/117 (2022), pp. 37-56.
- Resta Ilaria, «“Fácil parece este sujeto”: Lope frente a la preceptiva paratextual en las comedias italianas del XVI», Arte nuevo. Revista de Estudios Áureos, 10 (2023), pp. 108-129.
- Resta Ilaria, «La textura tragicómica en los dramas de Lope inspirados en las novelle de Giraldi Cinzio», Revista de Filología Románica, 40 (2023), pp. 59-69.
- Resta Ilaria, «Variedad en la unidad: la novella italiana en la construcción de El Abencerraje (II)», Revista de literatura, 86/171 (2024), e03.
Resta Ilaria, «Sobre la composición de La manganilla de Melilla: una propuesta de datación», Edad de Oro, 43 (2024), pp. 113-126.
Aquests i els altres treballs publicats poden consultar-se al següent enllaç.
