Participació d'investigadors de l'IEHM a les Jornades Científiques "Mite i miracles a les literatures Antigues i Medievals"

(Contenido en el idioma por defecto)

Dos membres de l’IEHM, Catalina Monserrat Roig i Joan Mut i Arbós, participaren els dies 14 i 15 de desembre en les trobades científiques que, del 2008 ençà, organitza el Grup d’Investigació en la Recepció de les Literatures Clàssiques (GIRLC) de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació de la Universitat de València. El tema de les jornades d’enguany ha estat el mite i el miracle en les literatures antigues i medievals. Hi aportaren els seus treballs vint-i-nou investigadors d’universitats nacionals i internacionals.

Catalina Monserrat presentà la comunicació “Faunos, sátiros y otras criaturas en los Comentarios de erudición de Bartolomé Jiménez Patón” en què tractà el comentari que l’humanista Jiménez Patón fa de l’oda 18 del llibre 3 d’Horaci. L’estudi mostra com el text horacià permet a l’humanista, amb una voluntat d’adoctrinament i de foment de la devoció cristiana, presentar i reinterpretar, des de la seva particular visió catòlica, figures mitològiques com faunes, sàtirs i, sobretot, éssers engendrats contra les lleis de la naturalesa i amb la intervenció del dimoni, que apareixen en textos de la literatura cristiana, medieval i contemporània a l’autor.

Safo tornada a la vida gràcies a l'encant de la música, de Louis Ducis (1812), una pintura interessant en molts i variats aspectes, centrà la comunicació de Joan Mut. En primer lloc, la pintura constitueix un exemple original i molt significatiu del neoclassicisme més genuí d'arrel napoleònica. A més, malgrat basar-se en una font contemporània (E. Lantier), ofereix una interpretació de l'ús terapèutic de la música que, en últim terme, remunta a autors antics com Empèdocles i Pitàgoras. Tot plegat, sembla constituir una complexa al·legoria en la qual la força de la raó (d'Estat) s'imposa a una excessivament vulnerable sentimentalitat femenina. En aquest joc, la poetessa de Lesbos s'erigeix com una mena de contramodel heroic que s'oposa i contrasta amb el discurs patriarcal i militarista que el nou imperi bonapartista predicava.

Informació del congrès

Galeria d'imatges