FLORIT DURÁN, Francisco

Tfno:    + 34 868 88 32 73
Fax:     + 34 868 88 33 69
E-mail:  fflorit@um.es

Nascut a Múrcia, en la universitat de la qual es va llicenciar i va doctorar amb premi extraordinari, ha estat professor visitant en el Departament de Literatura Espanyola de la Universitat de Tolosa-Le Mirail (França), i ha impartit cursos, conferències i participat en congressos internacionals i en projectes de recerca en la Universitats de París IV-Sorbona, Caen, Ais de Provença, Rouen, McGill, Ottawa, Carleton, Laval, Catholic University of America, El Col·legi de Mèxic, la Universitat Autònoma Metropolitana de Ciutat de Mèxic, Florència, Parma, Milà, Roma Tre, Ginebra i la Universitat de Delhi.

És autor de més d'un centenar i mig de publicacions, entre estudis, edicions i articles sobre Història i Crítica de la Literatura Espanyola en els seus diversos gèneres, autors i èpoques, la majoria dedicats al Segle d'Or. Entre els seus treballs, destaquen els estudis sobre Tirso de Molina i les edicions de les seves comèdies. Així mateix ha publicat articles sobre Garcilaso de la Vega, Cervantes, Lope de Vega, Francisco de Rojas Zorrilla, Salvador Jacinto Polo de Medina, Ambrosio de Salazar, Juan de Zabaleta, Francisco Santos,
Liñán y Verdugo i Calderón de la Barca.

Ha dedicat especial atenció al procés de recepció que de la literatura aurisecular es va dur a terme a partir del segle XVIII, havent publicat un bon nombre d'articles sobre aquest particular amb estudis sobre el
Diccionario de Autoridades, i els escriptors Miguel d'Unamuno, Azorín, Menéndez Pelayo, Pedro Salines, Jorge Guillén, Dámaso Alonso, Gerardo Diego, Miguel Hernández i Ángel Valbuena Prat.

Literatura espanyola del Segle d'Or; Teatre del segle XVII; Lope de Vega; Tirso de Molina; Censura teatral; Tradició i avantguarda.

•  “Un "Burlador de Sevilla" en miniatura: los 84 primeros versos de la pieza tirsiana”, Bulletin hispanique, Vol. 122, Nº 1, 2020 (Ejemplar dedicado a: Variaciones donjuanescas), págs. 15-26
  • “«Vuestra oliva es laurel de mi cabeza»: Lope de Vega y la búsqueda del parnaso áulico”, Anuario de estudios filológicos, Vol. 42, 2019, págs. 63-85
  • “Felipe Godínez y el drama histórico: Ludovico El Piadoso (1613)”, Tonos digital: Revista de estudios filológicos, Nº. 35, 2018
  • "Pensamiento, censura y teatro en la España del Siglo de Oro" en Jaume Garau (ed.), Pensamiento y literatura en los inicios de la modernidad, New York, IDEA/IGAS, 2017, pp. 21-46.
  • "Cervantes y el teatro: historia de una pasión", en Carlos Alvar y Abraham Madroñal (coords.), Diez lecturas cervantinas, Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá de Henares-Instituto de Investigación Miguel de Cervantes, 2017, pp. 59-69.
  • "Conflictos entre autoridades literarias: Menéndez Pelayo, Emilio Cotarelo, Blanca de los Ríos y el teatro de Tirso de Molina", Bulletin Hispanique, 119-1, 2017, pp. 159-172.
  • Tirso de Molina, El burlador de Sevilla, Barcelona, Penguin Books España, 2015.
  • “La dama burladora en Tirso de Molina”, en Felipe B. Pedraza Jiménez, Rafael González Cañal y Elena E. Marcello (eds.): La desvergüenza en la comedia española. XXXIV Jornadas de teatro clásico, Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2013, pp. 123-143.
  • “En torno a la presencia de voces teatrales en el Diccionario de Autoridades”, Edad de Oro, XXXI (2012), pp. 181-197.
  • “La censura previa de representación en el teatro áureo”, en Aurelio González, Serafín González, Lillian von der Walde Moheno (eds.), Cuatro triunfos áureos y otros dramaturgos del Siglo de Oro, México, El Colegio de México-Universidad Autónoma Metropolitana-AITENSO, 2010, pp. 615-637.
  • “Las acotaciones escénicas en No hay amigo para amigo, de Francisco de Rojas Zorrilla”, en Alberto Blecua, Ignacio Arellano y Guillermo Serés (eds.), El teatro del Siglo de Oro. Edición e interpretación, Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2009, pp. 175-186.
  • “Una comedia por encargo: La vida de san Pedro Nolasco (1629) de Lope de Vega”, en Felipe B. Pedraza y Almudena García González (eds.), La comedia de santos, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha-Casa de Velázquez, 2008, pp. 201-217.
  • Sebastián de Covarrubias Horozco, Tesoro de la lengua castellana o española, Edición integral e ilustrada dirigida por Ignacio Arellano y Rafael Zafra, Madrid, Universidad de Navarra-Iberoamericana-Vervuert-Real Academia Española-Centro para la Edición de Clásicos Españoles, 2006.
  • “Comedia hagiográfica y censura: el caso de la Santa Juana I de Tirso de Molina”, en Marc Vitse (ed.), Homenaje a Henri Guerreiro. La hagiografía entre historia y literatura en la España de la Edad Media y del Siglo de Oro, Madrid- Frankfurt am Main, Universidad de Navarra-Iberoamericana-Vervuert, 2005, pp. 617-636.
  • “La recepción de Lope de Vega en 1935: ideología y literatura”, Anuario de Lope, VI, (2000), págs. 107-124.
  • Tirso de Molina, Obras completas. Cuarta parte de comedias I. Pamplona, Instituto de Estudios Tirsianos, 1999. Edición crítica de I.E.T dirigida por Ignacio Arellano.
  • “El teatro de Tirso de Molina tras el episodio de la Junta de reformación”, en  Felipe Pedraza Jiménez y Rafael González Cañal (eds.): La década de oro de la comedia española (1630-1640), Actas de las XIX Jornadas de Teatro Clásico, Almagro, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha-Festival de Almagro, 1997, págs. 85-102.
  • Tirso de Molina, Don Gil de las calzas verdes, Madrid, Bruño, 1996.
  • La poesía barroca, vol. 18 de la Historia de la Literatura Española, Barcelona, Editorial Júcar, 1994. 265 págs. Libro en colaboración con F. J. Díez de Revenga.
  • Tirso de Molina, El vergonzoso en palacio, Madrid, Taurus, 1987.
  • Tirso de Molina ante la comedia nueva. Aproximación a una poética. Madrid, Editorial Estudios, 1986.

Algunes de les seves obres poden consultar-se en el següent enllaç