MONTERRUBIO PRIETO, Juan Miguel

Fax: +34 971173473
Email: jm.monterrubio@uib.es

Curriculum

Després de llicenciar-se en Filologia Hispànica, va completar els seus estudis en el Hispanic Seminary of Medieval Studies (Universitat de Wisconsin, USA), centre pioner en l'aprofitament de recursos informàtics en l'edició crítica de textos i en l'elaboració de diccionaris.
La seva docència s'ha centrat en la didàctica de la llengua, la descripció del lèxic de l'espanyol i en la història de la llengua.
Ha treballat en el Corpus coordinat de la Llengua Espanyola Contemporània, projecte finançat per la Unió Europea, dirigit pel Dr. Francisco Marcos Marín.
Ha estat coordinador del Grup CORDE de la Universitat de les Illes Balears, equip creat al costat de la Real Academia Española de la Lengua per a la digitalització i codificació de textos que havien d'incorporar-se a aquest banc de dades que reflecteix la història de l'espanyol des dels seus inicis fins a 1975.
En l'actualitat és investigador del grup Filologia i Humanisme en el Segle d'Or i participa al projecte Les gramàtiques bilingües i trilingües, llur vinculació amb Europa. L'ensenyament a Mallorca i Menorca als segles XVIII i XIX” (PRD2018/03).

Ha treballat en qüestions de didàctica de l'espanyol, especialment en l'aplicació de mitjans digitals a la tasca docent. També ha estudiat diversos aspectes de la morfologia derivativa de l'espanyol, en particular la relació entre els sistemes aminoratius verbal i nominal.

• Bartolomé Jiménez Patón, Comentarios de erudición (libros XVII y XVIII), estudio, edición crítica y notas de María del Carmen Bosch, Jaume Garau, Abraham Madroñal y Juan Miguel Monterrubio (eds.), Madrid/ Frankfurt, Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Iberoamericana. Vervuert (Clásicos Hispánicos), 2021.
  • MONTERRUBIO, J. M. y SERVERA, J.: «La lengua cervantina en El comedido hidalgo, de Eslava Galán», Anales cervantinos, XLVIII, 2016, pp. 305-322.
  • MONTERRUBIO, J.M.: "A propósito de los 'Libros decimosexto y decimoséptimo' de los Comentarios de erudición, de Bartolomé Jiménez Patón: notas léxicas", Hipogrifo, vol. 4, nº2 (2016), pp. 251-266.
  • MONTERRUBIO, J. M.: «Historia y gramática», en J. L. Aliaga et al. (eds.), María Antonia Martín Zorraquino.Filología, gramática, discurso, Zaragoza, Institución Fernando El Católico (CSIC), Colección Estudios (Filología), 2014, pp. 207-219.
  • MONTERRUBIO, J. M., «Aproximación a la lengua del Libro decimosexto de los Comenatrios de erudición, de Bartolomé Jiménez Patón», Rilce, 29.1, 2013, pp. 57-75.
  • MONTERRUBIO, J. M.: «Encrucijada de normas: los tiempos y los modos verbales, y la estructura del predicado en el ’Libro decimosexto’ de los Comentarios de erudición, de Bartolomé Jiménez Patón», Hipogrifo, 1-2, 2013, pp. 157-168.
  • Bartolomé Jiménez Patón, Comentarios de erudición (Libro decimosexto), edición crítica, introducción y notas de María del Carmen Bosch, Jaume Garau, Abraham Madroñal y Juan Miguel Monterrubio, Madrid/ Frankfurt am Main, Iberoamericana/Vervuert, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2010.
  • MONTERRUBIO, J. M.: «Subcategorización y grado en español», en Carme Bosch (ed.): Miscel.lània d'homenatge a Antoni Vicens Castanyer, Estudi General Lul.lià de Palma de Mallorca, 2001, pp.15-21.
  • MONTERRUBIO, J. M.: «Contribución a un marco teórico de referencia para la enseñanza de la expresión oral», II Simposio Internacional de Didáctica de la Lengua y la Literatura, Escola de Mestres de Tarragona, 1994, pp. 371-379.
  • FERNÁNDEZ RIPOLL, L. y MONTERRUBIO, J. M.: «Los medios de incomunicación», en Alfredo López Vázquez (ed.): Simposio de 'Didáctica de lenguas y culturas', Servicio de Publicaciones de la Universidad de A Coruña, 1993, pp. 443-455 (más vídeo ilustrativo de 45min, editado por el Servei de Recursos Audiovisuals de la Universitat de les Illes Balears).
  • MONTERRUBIO, J. M.: «Aprovechamiento de recursos informáticos en la enseñanza de la lengua», El Guiniguada, 2-3, 1992, pp. 199-207.
  • MONTERRUBIO, J. M.: «La disminución léxica, ¿un concepto exlusivamente nominal?», Verba, 17, 1990, pp. 77-92.
Alguns dels seus treballs es poden consultar en el següent enllaç.