MASSANET RODRÍGUEZ, Rafael

Fax:
E-mail: r.massanet.r@gmail.com

Curriculum

Rafael Massanet Rodríguez es va llicenciar en Filologia Hispànica per la Universitat de les Illes Balears en 2012. En 2019 va obtenir un doble títol de Doctorat per la Universitat de les Illes Balears i per la Université de Poitiers després de realitzar la seva tesi centrada en l'edició crítica de la comèdia de Tirso de Molina, El celoso prudente, sota la direcció dels doctors Jaume Garau Amengual i Alain Bégue. Actualment, gaudeix d'un contracte postdoctoral Margarita Salas.
Els seus camps de recerca se centren en torn al Teatre del Segle d'Or, amb especial atenció a les obres de Tirso de Molina i, més recentment, a la recuperació de l'obra i figura d'Alonso Remón. També ha dut a terme recerques entorn de la predicació sagrada i els sermons en l'Edat Moderna. Fruit d'aquestes recerques, ha publicat articles en diverses revistes nacionals i internacionals, així com diversos capítols de llibre. Així mateix, són nombroses les seves aportacions en diferents congressos de caràcter nacional i internacional.
Pertany a l'Institut d'Estudis Hispànics en la Modernitat (IEHM), de la Universitat de les Illes Balears, des de la seva fundació i ha col·laborat activament en totes les activitats que s'han dut a terme. També col·labora amb el grup «Moretianos», de la Universidad de Burgos, amb els qui ha publicat l'edició de Industrias contra finezas. Actualment participa en el projecte "Novatores en el púlpito. La oratoria sagrada castellana ante la crisis dinástica y el cambio de paradigma cultural (1665-1733)" (PID2020-117974GB-I00).

Literatura Espanyola del Segle d'Or; Teatre del Segle d'Or; Predicació sagrada; Humanitats Digitals; Bases de dades; Edició crítica de textos.

• “El proceso de la divinidad: la aparición divina como deus ex machina en el teatro de Alonso Remón”, en El tinglado de la antigua farsa: corrientes actuales de estudio del teatro clásico hispano, Ed. Fundación Universitaria Española, 2021, pp. 41 – 60.
  • “Industrias contra finezas”, en Segunda parte de comedias, VI. Primero es la honra. El licenciado Vidriera. Industrias contra finezas, Edition Reichenberger, 2021.
  • “'¿Y sois hombre o sois mujer?': El disfraz varonil como rebeldía frente a la sociedad barroca”, en Disidencias en la literatura hispánica, Publicaciones Universidad de Alicante, 2021, pp. 171 – 180.
  • “De dramaturgo admirado a reformador de costumbres: la deriva espiritual de Alonso Remón respecto al teatro”, Cauriensia. Revista Anual de Ciencias Eclesiásticas, 16 (2021), pp. 110 – 125.
  • «Entre siete y doscientas comedias: hacia la fijación del corpus dramático de Alonso Remón», Studia Aurea, 14 (2020), pp. 463 - 486. Enlace: https://studiaaurea.com/article/view/v14-massanet
  • «El auto sacramental de El caballero de Gracia (BNE/mss. 16586): cruzada espiritual sobre las tablas», Revista de literatura, 82, 164 (2020), pp. 421 - 444. Enlace: https://revistadeliteratura.revistas.csic.es/index.php/revistadeliteratura/article/view/541
  • «Diana en palacio: el nombre como forjador de un destino», Edad de Oro, 39 (2020), pp. 253-274. Enlace: https://revistas.uam.es/edadoro/article/view/edadoro_2020_39_014
  • (Con Miguel G. GARÍ PALLICER), «De la guerra al llanto: las exequias de Luis XIV en Palma de Mallorca (1715-1716)», El Futuro del Pasado, 11 (2020), pp. 227-262. Enlace: https://revistas.usal.es/index.php/1989-9289/article/view/24987/23691
  • (Con Miguel G. GARÍ PALLICER y Francisco José GARCÍA PÉREZ (eds.), De la reina al carpintero: biografías de época moderna, entre la historia y la literatura, Madrid-Oporto, Sindéresis, 2020.
  • «En torno a Alonso Remón y su predicación mariana: sus Ochos discursos predicables a la Concepción Purísima de Nuestra Señora», en Jaume GARAU (ed.), Religión, política y moralidad en el barroco. La predicación en la España del siglo XVII, Madrid-Oporto, Sindéresis, 2020, pp. 119-133.
Alguns dels seus treballs poden consultar-se en el següent enllaç.